mandag, juni 01, 2009

Turbovotter og pinse-strikk

Jo da pinnen går videre her, selv om sommeren og sola virkelig har varmet den siste uka. Jeg har stort sett bodd på hytta, og da er kveldene så mye lengre liksom - så jeg har fått unna litt av hvert.

I "Votter 2009" på Hobbyboden var månedens oppgave for mai å strikke et par valgfrie votter. Jeg benyttet sjansen til å strikke ferdig et par med "Lillehammervotter" som har ligget en stund, men var usikker på om dette ville telle - siden jeg hadde startet på vottene før mai måned.

Derfor bladde jeg gjennom garn og oppskrifter og fant en lynrask oppskrift på tovede votter. Jeg har kalt de for Pinsevotter - side de ble strikket 1. pinsedag i en fei! For her snakker vi pinnenr 4mm og tykt og godt Viking Sportsgarn. Fant inspirasjon i en oppskrift fra Familien 27/2008 - av Berit Ramsland på tykke og varme tovede votter (og vi snakker om en ekstra varm og solfylt pinse!)

Jeg la opp det antallet masker som var i oppskriften, og strikket striper - men ellers ble det endel improvisasjon fra min side... og jeg er like spent enda om dette virkelig kan bli votter som passer en normal damehånd..... for de er enorme!! enda jeg strikket litt kortere enn oppskriften.. Vottene ble strikket i de fargene jeg hadde på lur - så de ble ganske knalle disse også... Mørk grønn, rosa/lilla og lysgrønn.

Resultat etter toving: store og gode, litt i største laget - men ellers godt fornøyd. Kanskje de får en toverunde til...

Tovede hyttetøfler
Men når vi snakker om toving, så fikk jeg samtidig tovet et par stripete hyttetøfler. Jeg fant en enkel og grei oppskrift i bloggen til Minna - og dette var supert strikketøy å ha på bussen til jobb.
Det eneste som ble litt dumt var sømmen som kom på forsiden - den burde vært på undersiden av tøffelen - det får vi prøve på neste par (for disse blir det nok flere av).
Tøflene var også enorme før toving, men ble passe store, myke og gode. Disse er strikket av det samme Viking Sportsgarnet på pinnenr 4. Så nå er det bare å vente på vinter'n eller?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Det er hyggelig med tilbakemeldinger i bloggen, så legg gjerne igjen en liten hilsen og hvem du er :-)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails